Single’s Day når nye højder under COVID

Den 11. november (”ælte i ælte”) er bagerens fødselsdag, tilsiger dansk tradition, men den nye globale salgsevent Single’s Day med udgangspunkt i Kina er ved at overtage datoen.

Den 11. november (”ælte i ælte”) er bagerens fødselsdag, tilsiger dansk tradition, men den nye globale salgsevent Single’s Day med udgangspunkt i Kina er ved at overtage datoen. Det er dagen, hvor vi fejrer os selv som singler, og dermed dagen man køber lidt større gaver til sig selv, hvis man er single. Dagen til selvforkælelse. Og lidt overraskende for os, der ser Single’s Day som et helt nyt dyr i markedsføringshaven, er Single’s Day allerede verdens allerstørste shoppingdag.

Herhjemme har dagen ikke opnået stor udbredelse endnu, men på det kinesiske marked alene bringer dagens omsætning Single’s Day til toppen på listen, hvor også shoppingdage som Black Friday, Super Saturday og Cyber Monday huserer.

Der er lidt delte meninger om, hvordan Single’s Day startede, men den mest udbredte historie går på, at fire mandlige studerende på Nanjing Universitetet i Kina i 1993 besluttede sig for at fejre sig selv og det at være single. Dagen 11/11 blev valgt, da de fire ettaller skal symbolisere fire singler. Tallet et bliver i Kina også omtalt som en ”bar pind,” og bliver ofte brugt om enlige mænd, der ikke kommer til at tilføje grene til familietræet. Pudsigt nok, så bliver dagen i Kina også set som en heldig bryllupsdag, hvor man ser mere end fem gange så mange bryllupper som resten af året.

I 2019 omsatte den kinesiske onlineshoppingside Alibaba for 268.4 milliarder yuan (255,8 mia. kr.) i forbindelse med Single’s Day. Og den kinesiske shopping gigant er da også den største spiller, når det kommer til Single’s Day. Faktisk er man gået så langt, så man har registreret ”Dobbelt 11” (双十一) som varemærke i Kina.

Mens man på Valentines Day køber pakker med to, køber man på Singles Day pakker med en.

Single's Day i Danmark

Og imens det hos os i Danmark drejer sig om billige tilbud, er det andre steder i verden en festdag, hvor der er onlinekoncerter og -optrædener med verdenseliten inden for underholdning.

Herhjemme er Single’s Day ikke slået så meget igennem endnu, men det er en dag, der vinder mere og mere indpas. De store elektronikforhandlere som Elgiganten og POWER, der også er nogle af de butikker, der gør mest ud af Black Friday og Cyber Monday, har f.eks. taget dagen til sig, og det samme gør sig – ikke så overraskende – gældende for en del butikker, der sælger sexlegetøj.

Mens man på Valentines Day køber pakker med to, køber man på Singles Day pakker med en, men ellers er konceptet nogenlunde det samme. Og det er der flere og flere mennesker på verdensplan og ligeledes også danskere der nu kan nyde godt af. For antallet af enlige mænd og kvinder i Danmark er lige nu ca. 1,5 mio. og ifølge Danmarks Statistik er tallet kun stigende. Derfor giver det også god mening for virksomhederne at markedsføre sig mod segmentet af enlige, der godt kan blive lidt trætte af to for én tilbud, som de ikke har plads til eller kan nå at spise.

Primært online

Og da de færreste er i tvivl om, at onlineshopping er vejen frem – særligt i pandemitider, så vil vi formentlig se endnu mere til Single’s Day fremadrettet. For denne dag er, i modsætning til Black Friday, som jo er en dag, der foregår i kø foran butikkerne, primært en online shoppingdag. I år talte eksperterne om et endnu større splash end den rekordbærende Singles Day 2019, da verdens singler nu har siddet ”buret inde” siden marts og derfor er klar til en alvorlig omgang selvforkælelsesonlineshopping.

Og eksperterne fik ret. Single's Day 2020 blev et nyt rekordår for AliBaba. 498,2 Yuan (475,8 mia. kr.) blev det til. Tallene snyder dog en lille smule, da AliBaba i år havde valgt at brede tilbuddene ud over tre dage for at booste salget på den anden side af pandemien.