Hvad topper på ledernes strategiske prioriteringsliste?

Det er stadig kerneforretningen, det vil sige indtjening, stærke kunderelationer og fastholdelse af eksisterende medarbejdere, der dominerer danske lederes strategiske to-doliste, mens den grønne dagsorden slet ikke står nær så højt på ledernes agenda, som man skulle tro. Det viser en undersøgelse, som Harbinger har foretaget blandt ledere i dansk erhvervsliv. Her får du et overblik over nogle af de vigtigste indsigter fra rapporten.
Photocredits: Kelly Sikkema/Unsplash

Harbinger Public Relations har sammen med analysebureauet Wilke spurgt 245 danske ledere, hvilke strategiske temaer, der har været vigtigst for dem i 2021. Og ikke overraskende er det to af de tre P´er nemlig people og profit, der slår igennem. Til gengæld ligger det sidste P for planet samt digital transformation noget længere nede på listen. Mindre end 10% af de adspurgte svarer, at klima og bæredygtighedstiltag eller nye sociale tiltag ligger øverst på prioriteringslisten for 2021. En overraskende konklusion, hvis man følger udmeldingerne i den offentlige debat.

Bæredygtighed handler også om økonomi

Det er næppe overraskende, at forbedret indtjening er øverst på agendaen. Det er trods alt alle virksomhedslederes must-win battle hvert år, og i år er det for mange endnu vigtigere end tidligere, da vi alle skal huske på, at dette årsregnskab stadig består af 3/4 Coronanedlukning. Og mens det har været godt for nogle, har det langt fra været business as usual for alle.

Interessant nok scorer prioriteter som den grønne dagsorden og socialt ansvar langt lavere. På trods af complianceregler og krav fra kunder og myndigheder ender disse initiativer som nice to have på ledelsens prioriteringsliste.

Det kan selvsagt ikke konkluderes, at danske virksomhedsledere er ligeglade med klimaet, bare der er likviditet og glade kunder! Det er snarere udtryk for, at de helt basale forhold skal være på plads, før man kan bevæge sig videre til de næste vigtige dagsordner. Og her spiller Coronakrisen helt givet ind.

Selvom Covid-19 fra september ikke længere betegnes som en samfundskritisk sygdom, så har den efter mere end 18 måneder sat sit tydelig aftryk både i samfundet og i dansk erhvervsliv. Derfor er det naturligvis i alle toplederes interesse at få indtjeningen op, polstre sig og sørge for, at ordrebøgerne igen er fyldte.

Og så er virksomhedslederne i undersøgelsen måske også lidt mere realistiske end mange kommentatorer og politikere. De ved godt, at ægte bæredygtighed også handler om økonomi. Der er jo ingen bæredygtighedstiltag, hvis der ikke er en virksomhed. Og det er der kun, hvis der er indtjening og kunder. Det tema har vi tidligere diskuteret i vores blogindlæg Lovgivere har forspist sig på begrebet bæredygtighed, som du kan læse her.

Indsigt fra Harbingers undersøgelse blandt ledere i dansk erhvervsliv

 Spg: Hvilke af disse strategiske temaer er vigtigst for din organisation i 2021?

  1. Gøre vores kunderelationer stærkere (44.1%)
  2. Forbedre vores indtjeningsevne (43.7%)
  3. Udvikle nye forretningsmodeller (26 %)
  4. Øge arbejdsglæden for vores medarbejdere (23.2 %)
  5. Forbedre vores innovation og produktudvikling (23.2 %)
  6. Forbedre vores omdømme generelt (13.4 %)
  7. Tiltrække nye medarbejdere (13.4%)
  8. Sikre vores digitale transformation (11%)
  9. Uddanne eksisterende medarbejdere (10.6%)
  10. Tage ansvar for vores medarbejderes sundhed (9.8 %)
  11. Styrke vores bæredygtighed ift. klimapåvirkning (9.4%)
  12. Gentænke vores forsyningskæde (8.3%)
  13. Tage socialt ansvar i samfundet (7.1%)
  14. Sikre diversitet på arbejdspladsen (5.5%)
  15. Sikre ny kapital (5.1%)

Var forretningen klar til konsekvenserne af digitaliseringen?

Også den digitale transformation har været et mindre varmt tema, end man skulle tro. Her svarer godt en ud af ti ledere i undersøgelsen, at digitalisering er et strategisk vigtigt tema for deres organisation. Betyder det så, at danske virksomheder er kommet i mål med deres digitale omstilling? Både ja og nej.

Corona har gjort for danske virksomheder, hvad ti års digitaliseringsprocesser ikke har kunnet gøre. Restriktionerne har tvunget alle - både de, der kunne, og de, der ikke kunne finde ud af teknologien på Teams, Zoom, Slack eller noget helt fjerde. Et år med virtuelle møder og webinarer har også betydet, at vi har fundet andre indkøbsmønstre, og det har i både B-t-B virksomheder og i B-t-C virksomheder sat forholdet til kunderne under pres.

Den tendens ligger med god grund topledelsen på sinde. For forholdet til kunderne er ikke, som det var, og der er næppe mulighed for at gå tilbage efter Covid-19. Det betyder, at 45 % af de adspurgte ledere tænker på, hvordan de skal arbejde med kunderelationerne fremadrettet.

Restauranter og hoteller har længe haft den udfordring, at mellemmænd som Just-Eat, Wolt, Trivago og Booking.com har fået fat i de kundeforhold og de data, restauranten eller hotellet tidligere selv havde. Restauranten eller hotellet er dermed principielt rykket længere ned i værdikæden - uden direkte adgang til egne kunder.

Efter den lange tid med restriktioner har digitaliseringen taget et stort hop frem, og nu er det også B-t-B- virksomhederne, der rigtig begynder at kunne mærke ændringerne i indkøbsmønstrene. Mange spørger nu med rette sig selv, hvad man stiller op, når den største kunde ikke længere er en storgrossist, men derimod en algoritme?  

Medarbejdere og arbejdsglæde

På trods af, at det både er bundlinjen og kunderne, der står allerøverst på ledernes liste, er en af topprioriteterne medarbejdernes arbejdsglæde. I undersøgelsen angiver 23 % af de adspurgte, at det at øge medarbejdernes arbejdsglæde er blandt deres vigtigste prioriteter, og med god grund. Igennem de seneste 18 måneder har mange medarbejdere siddet hjemme og derfor langt væk fra både team og leder i godt og vel et år. Kombineret med lav ledighed og at gode medarbejdere er både svære at finde og holde på, gør dette til et fokusområde, som bliver taget alvorligt på ledelsesgangen.

Undersøgelsen viser derfor også at kommunikationsbudgettet 2021-22 hos mange virksomheder vil blive brugt på at skabe en målrettet intern kommunikationsindsats. Hver tredje i undersøgelsen mener, at intern kommunikation er blevet mere relevant efter Covid-19.

Virksomhedernes fokus bliver at knytte deres medarbejdere endnu tættere til sig, for at skabe holdånd på tværs af virksomhedens funktioner, uanset om arbejdet foregår i marken, på kontoret eller ved køkkenbordet i privaten. Det bliver mange kommunikationschefers efterårsopgave at skabe en solid intern branding til medarbejderne på mange forskellige mediekanaler, men for at lykkes med brandingopgaven vil det være alfa og omega, at ledelsen understøtter denne proces med lederskab, retning, nærvær, omsorg og stolthed.