Generation X´s indkøbskurv skal vindes med viden

Der er alt mulig grund til at stille skarpt på den lille, ofte oversete Generation X. De er den mest købestærke generation nogensinde og råder ifølge American Express over 31% af den samlede indkomst i amerikansk økonomi. Alt tyder på, at de næste generationer får færre penge mellem hænderne. Generation X er også den mest kritiske forbrugergeneration. De er drevne online-shoppers, der bevæger sig ubesværet på de sociale medier og de køber ikke ind på hvad som helst.

Generation X er vokset op som nøglebørn, og de tager nu revanche ved at sætte familie allerøverst på prioritetslisten. De har gennem deres ungdom dyrket og forfinet work/life balance, og ser man på deres forbrug, så er det også især børn og bolig, der fylder i budgettet. Først når familien ve og vel er på plads, herunder uddannelse, forsikringer og sund mad, begynder Generation X bruge penge på sig selv. Det betyder ikke, at de ikke forkæler sig selv med oplevelser og luksusprodukter. Ifølge American Express Platinum Luxury Survey, bruger de mere end 18% mere på high-end produkter end deres forældre, men holder igen med de store prestigeprojekter, som luksuskøkkener og sportsbiler, som Baby Boomerne var kendt for.

Generation Google
Det er fornuft, der præger Generation X´erne. De skal have fuld valuta for pengene. De er vokset op side om side med computer og informationsteknologi og har taget både internet, online-handel og sociale medier til sig med åbne arme. Med Google som research-partner-in-crime er Generation X fuldt rustet til at finde det bedst mulige produkt. Men det er her de for alvor skiller sig ud. De vil vide præcis, hvad de køber, hvad det kan, og hvorfor det skal kunne det. Derfor bruger de både tid og kræfter på at undersøge deres potentielle køb online. De vil have skræddersyede produkter og løsninger, i en høj kvalitet til en fornuftig pris.

Et liv med indhold
Generation X er bedre og højere uddannet end alle tidligere generationer og er villige til at tygge sig igennem selv længere artikler på nettet, i modsætning til yngre generationer, der foretrækker at tilegne sig viden gennem videoindhold. En survey fra American Press Institute i 2017 viser, at 75% af de 30-39-årige er interesseret i online-nyheder, og en tredjedel af dem er tilbøjelige til at gå i dybden med dem. Især casestudies og blogindlæg er populære.
Det er til gengæld ikke lige meget, hvordan der bliver skrevet. Når det gælder kommerciel kommunikation, er sandhed det nye sort. Med tre finanskriser, miljøudfordringer, skilsmisser og en massiv reklamepåvirkning i rygsækken er Generation X inkarnerede pessimister. De har en veludviklet bullshit-detektor og står af, hvis budskabet bliver for glat eller kommercielt. Så for at fange en Generation X´ers opmærksomhed skal budskabet serveres i en uformel, personlig stil, løse deres problemer og leve op til deres strenge om krav autenticitet. Finder de et mærke, der kan gøre det, bliver de til loyale kunder og brandambassadører på livstid.


Mød dem på Facebook og Instagram
Ifølge den Amerikanske vidensbank Pew Research Centers Generation Report var Generation X mellem 2009 og 2010 den hurtigst voksende målgruppe på sociale medier, og i dag er 86% af X´erne online på daglig basis med Facebook som den klart mest populære sociale platform. Generation X er en mobilvenlig generation. Langt de fleste ejer en smartphone og en tablet, som de bruger flittigt til sociale medier. Næstefter Facebook er Instagram det sociale medie, der har bedst fat i Generation X. Pew Research Centers Social Media Update 2016 viser at 33% af 30-49-årige er fast på Instagram. Hvor Facebook, blogs og nyhedsbreve dækker den informationshungerende generations læselyst, er Instagram et visuelt udstillingsvindue både for dem selv og for produkter. De er især aktive online fra otte om aftenen til midnat og bevæger sig ubesværet på flere platforme ad gangen.

Video, video, video
Selvom den fornuftige og kritiske Generation X har stor tålmodighed og læselyst, betyder det ikke, at levende billeder er dømt ude. Tværtimod. Ifølge video-tech platformen Pixability står Generation X for 1.5 milliard YouTube-visninger hver dag. Dertil kommer, at 64% af Generation X´erne har købt et produkt eller en tjeneste, de så i en video på YouTube. Det viser tal fra Google og Ipsos Connect i 2016 blandt online respondenter i alderen 35–54. Her er det især nostalgi-klip, gør-det-selv videoer og muligheden til at holde sig opdateret på aktuelle begivenheder, der her appellerer til Generation X.
Generation X har med sin smørklatposition imellem den analog og digitale generation tilegnet sig de bedste muligheder for at navigere i moderne content marketing, og dem, der vil fylde Generation X´s indkøbskurv skal vide, at vejen går knivskarpt gennem autenticitet og viden.

 

 

Kilder:
https://www.business2community.com/social-media/gen-x-social-media-stuck-middle-0939476
https://handmadewritings.com/blog/articles/generational-marketing/
https://www.thinkwithgoogle.com/consumer-insights/marketing-generation-x-youtube-behavior-trends/
https://www.goldmansachs.com/our-thinking/pages/macroeconomic-insights-folder/gen-x/report.pdf
http://astridhaug.dk/5-facts-om-danskerne-paa-sociale-medier-2017/