Generation X: Erhvervslivets usynlige influencers

Generation X´s indflydelse på arbejdspladsen er svær at ignorere. For mens Millennials ofte løber med opmærksomheden, når det drejer om at kræve ansvarlighed, bæredygtighed og frihed i arbejdslivet, er det X-generation, der i stilhed har støbt kuglerne til de værdier og krav, som den yngre generation stiller til organisationer og samfund i dag.

Efter næsten tredive år i baggrunden er det X´ernes tid til at træde ud i rampelyset. Med over 20 års erhvervserfaring og fødderne solidt plantet i organisationernes nøglepositioner er det nemlig dem, der sætter dagsordenen for, hvad fremtidige generationer ser som ”den attraktive virksomhed.”

Men Generation X ser sig ikke selv som noget specielt. Ifølge den amerikanske vidensbank Pew Research Centers Generation Report fra 2010 identificerer kun 49 % sig med etiketten "Generation X", hvorimod 61% procent af Millennials og 58% af Baby boomerne ser sig selv som unikke generationer. Hvor især Millennials har været genstand for utallige historier om deres diversitet, politiske og sociale liberalisme, medfødte teknologiske begavelse og tårnhøje krav til virksomhedernes purpose og samvittighed, har Generation X i kraft af deres ledelsesroller sneget sig under radaren og transformeret deres forældres virksomheder til ansvarlige, flade og lærende organisationer. Men resultaterne og forventningerne til fremtidens virksomheder taler deres tydelige sprog.

Solodansere fremfor lønslaver
Med adgang til moderne hjælpemidler såsom mikrobølgeovne, pengeautomater og fjernbetjeninger var Generation X den første generation, der blev opdraget i et samfund med her-og-nu behovstilfredsstillelse. De oplevede deres forældre arbejde hårdt for en karriere, der i mange tilfælde endte med at smuldre som konsekvens af økonomiske kriser. Derfor bruger Generation X ikke tid, energi og relationer på et arbejdsliv helt uden formål. De vil selv forme deres arbejdsliv gennem formål, spændende opgaver og plads til familie.

Det har gjort dem til en generation af iværksættere. Ifølge Sage Survey report: State of the Startup fra 2015 udgør Genenation X med 55% den højeste procentdel af virksomhedsstiftere blandt generationerne. En tendens, som nu føres videre i gig-økonomien, hvor flere og flere slår sig op som freelancere. Ifølge en undersøgelse udført af LinkedIn vil 43% af den amerikanske arbejdsstyrke bestå af freelancearbejdere i 2020.

Så når unge i dag hylder iværksættere som rockstjerner og har en klar forventning om at kunne skabe deres egen succes, kommer det fra Generation X´s ukuelige stræben efter autonomi i arbejdet og krav om hånd på egen kogeplade.

Hårdtarbejdende livsnydere
Det nihilistiske drivert-mærkat, som den unge Generation X fik påklisteret tilbage i 80´erne, holder ikke længere. Faktisk viser en række undersøgelser omkring arbejdsvaner, at Generation X'ere både er opfindsomme, selvforsynende og relativt socialt progressive. De er slidere, men forventer, at de timer, de lægger på arbejdspladsen, sidestilles med timerne i privaten. Samtidig har Generation X haft stor indflydelse på indretningen af både det fysiske rum og dagligdagen på kontoret. Alt fra åbne, læringsbaserede kontorlandskaber til gå-hjem-møder og sociale aktiviteter både under og efter arbejdstid har Generation X haft en finger med i spillet.

Det er altså ikke tilfældigt, når fremtidens medarbejdere vil have gode kollegaer, spændende arbejdsopgaver og vigtigst af alt følelsen af at være en del af noget større. Det er Generation X, der har banet vejen for kravet om flade strukturer, arbejdsglæde og fællesskab.

De stille talentudviklere
Generation X ser faglighed og erfaringer som overlevelsesstrategi i arbejdslivet. De forventer læring og udvikling fra deres arbejdsplads. Generation X direktøren ved, at han har brug for, at hans organisation drives effektivt og produktivt - og det betyder, at han ser, inspirerer og udvikler talent fra alle generationer og lag. X-ledere møder deres medarbejdere som mentorer og coaches og giver dem mulighed for at vokse i organisationen. Forfremmelse sker på baggrund af kompetencer fremfor rang, alder eller anciennitet.

Så når Millenials vil ses af deres chefer og tilbydes muligheder for både at vokse i og ud af organisationen, så er det Generations X´s kamp for anerkendelse, kompetenceudvikling og alenetid med chefen, der slår igennem.

 

Kilde:
Generation X (Gen X) Definition | Investopedia https://www.investopedia.com/terms/g/generation-x-genx.asp#ixzz5PZwREzS8 

https://www.cnbc.com/2018/04/11/generation-x--not-millennials--is-changing-the-nature-of-work.html

http://www.pewresearch.org/fact-tank/2014/06/05/generation-x-americas-neglected-middle-child/