7 PR-nytårsforsæt i 2021

Årets liste over gode vaner, PR-folk bør implementere i 2021, og som i den sidste ende kan gøre kommunikationsarbejdet endnu bedre.
Photocredits: Isaac Smith

Nyt år, nye muligheder. Et spring har aldrig været mere tiltrængt, end springet fra 2020 og ind i 2021. Ligesom mange andre har du måske allerede gjort dig tanker om et nytårsforsæt eller to for at komme godt fra start i 2021. Her tænker vi selvfølgelig ikke på de sædvanlige topscorere på listen såsom vægttab, rygestop eller den nye darling - mere sprit i hverdagen, men på de kommunikationsopgaver, der igen og igen ender med at stå uberørt på to-do-listen.

Uanset hvad, så se her, om dit kommende kommunikationsnytårsforsæt står på listen over de gode vaner, vi mener, PR-folk bør overveje at komme i hus med i 2021, og som i den sidste ende kan gøre dit kommunikationsarbejde endnu bedre.

1. Læg en god plan

Som kommunikationsansvarlig forventes det, at du er ”på”, og lynhurtigt kan skifte mellem strategi, taktik og eksekvering. Det kræver en solid kommunikationsplan at kunne mestre alle tre niveauer og sikre, at der er en rød tråd igennem budskaber, målgrupper og kanalvalg på både produkt-, forretnings- og samfundsniveau. Hvis du ikke fik det gjort i Q4, så giver det god mening at bruge 2021 på at samle flere forskellige interessenter i organisationen til en workshop, hvor I sammen sætter fokus på, hvorfor, hvornår og hvordan I kan sætte virksomhedens kernebudskaber i spil i dagligdagen. Brug eventuelt en ekstern partner til at stille skarpt på blinde vinkler og til at samle de forskellige forretningsstrategiske tråde i en fælles plan.

2. Skab et månedligt målrettet pressepitch til et konkret medie

Selvom en pressemeddelelse til den store, brede medieliste giver håb om den helt store gevinst med masser af omtaler, så er det sjældent one size fits all, der gælder i PR. Langt de fleste journalister vil meget hellere modtage en ultrakort, målrettet appetitvækker, der passer til deres stofområde. Brug derfor 2021 på at skabe en månedlig skræddersyet historie. Sørg for at vinkle pressemeddelelse skarpt fra første linje, og gør det tydeligt, at du har den enkelte journalist eller særlige medie for øje.

3. Udnyt nu bare dit indhold

2021 er året, hvor du husker at genbruge dit gode arbejde på flere kanaler. Sørg for at få udnyttet alt det gode indhold, du skaber på flere forskellige platforme. Versionér f.eks. dine pressetekster til blogposts, infografikker, So-Me post, nyhedsbreve eller noget helt femte. Du får mere ud af dit arbejde, og den gode historie lever længere og rammer bredere og på flere forskellige niveauer.

4. Medietræn din organisation igen og igen og igen

Medie- og budskabstræning er på ingen måde som at køre på cykel. Det kræver overblik og masser af løbende øvelse at levere klare, levende budskaber, der giver værdi for både afsender og modtager. Få afsat tid og ressourcer i 2021 til at klæde dine talspersoner solidt på med fakta, tal og budskaber, inden journalisten ringer. Det gælder også dem, der har været til medietræning engang (da Ruder Konge var knægt).

5. Gode billeder, profiler, cases og baggrundsstof i baghånden

Lad 2021 blive året, hvor du opbygger et internt bibliotek af interessante kilder, baggrundsstof, stærke tal (fra f.eks. salgstal, interne eller eksterne undersøgelser eller Danmarks Statistik) og professionelle, illustrative billeder – altså ikke kun det klassiske portrætfoto af den administrerende direktør. Det gør ikke bare journalistens arbejde nemmere, men også historien mere solid og nemmere at sælge ind.

6. Få dig et kriseberedskab

Kriser er enhver leder eller kommunikationschefs mareridt. De kommer altid bag på dig og kan true både omdømmet, produktionen, indtjeningen og forretningsgrundlaget. Brug 2021 på at få dit kriseberedskab på plads. Mange kriser kan nemlig undgås, nedtones eller ligefrem udnyttes, men det kræver, at du har en first responder modus, en ringeliste og en kort handlingsplan klar, så kommunikationen er præcis og hurtig, når krisen rammer.

7. Hold årshjulene i gang

Hjemmearbejde og isolation sætter endnu større krav til kommunikationsafdelingen, der nu skal en del længere end bare ned ad gangen for at finde de gode historier. Her er dit årshjul og din PR-plan rigtig vigtige for at fastholde momentum og sørge for, at PR- indsatsen ikke går i stå, mens du er isoleret på hjemmearbejdspladsen. Derfor giver det rigtig god mening at skaffe allierede hele vejen rundt i virksomheden, som du løbende kan holde informationsmøder med, så du hele tiden har gode, vedkommende og interessante historier at fodre kommunikationsindsatsen med.

Rigtig godt nytår!