5 gode råd til sommervagten på kommunikationskontoret

Har du fået sommerferievagten i uge 28, 29 og 30 og sidder mutters alene i kommunikationsafdelingen, mens alle andre er på staycation i det danske sommerland? Inden du går helt i sommersløvsind, så pop en champagnebrus og smøg ærmerne op. Sommeren er nemlig et genialt tidspunkt til brainstorm og nye idéer.

Mens Facebook svømmer over med krøllebølleis, strandkant og Aperol, er der underligt tomt både på skrivebordet og i indbakken. Selv dine internationale kontakters arbejdsomhed på LinkedIn er gået i dvale. Medierne pludrer mest om vejret, et udbrud af maveforgiftning eller udsigten til køer på motorvejen i sommerlandet. Den kan godt virke som om, alting er gået på standby, men højsommeren kan blive din bedste allierede, når det gælder nytænkning i kommunikationsarbejdet. Her er fem ting, du med fordel kan bruge kontordagene på, mens kolleger og journalister er strøget mod Warberg eller Vesterhavet

1. Udnyt årstidens fortællinger. Chancen for, at medierne får lyst til at skrive om sol-råd, sommerhusaktiviteter i regnvejr osv. er 100:100. Og selvom du måske ikke har materialet til at nå breaking-bjælken, kan du sagtens skaffe pæne læsertal i lokalavisen eller på dine sociale mediekanaler. Indrøm det nu: Du ville ikke kunne stå for click-bait med overskriften ”Sådan pakker du din feriekuffert og sparer 1000 kroner.”


2. Genovervej dine kernebudskaber. Er det virkelig stadig superrelevant, at der står ”Kunden i fokus” på alt jeres materiale? Dagligdagen betyder konkrete arbejdsopgaver og masser af deadlines. Når snuden er i sporet, ryger overblikket. Sommeren er et godt tidspunkt til at se på kernefortælling, eksistensberettigelse, Verdensmål og alt det andet, der har stået på 2-do-listen siden sidste strategiseminar, og som kan betyde forskellen på om din virksomhed bliver forstået eller misforstået.


3. Lav en genial plan. Agurketid er krisetid. Hvis du ikke har en responseplan for potentielle omdømmekriser, er det på høje tid. Det er jo dig selv, der ender med balladen, når alle andre er på ferie. Har du én gang siddet alene med en krise, behøver du ikke anden motivation. Og din chef vil elske dig den dag, der virkelig er behov for en kriseplan.


4. Få det nu fikset. Skriv de 20 e-mails med forslag til konkrete møder, du har overvejet, men som var mere Nice-to-have end Need-to-have, mens alting buldrede derudaf. Læg dem i din kladdefolder og send dem, når industriferien er slut. På den måde rammer dine budskaber kontakterne, inden alting sander til igen.


5. Puds brillerne og google din virksomhed. Intet er så farligt for opfattelsen af en organisations omdømme, som en tonedøv” indre” logik, der ikke følges med omverdenens. Prøv at lægge firmabrillen og læs, hvad folk har skrevet om jer med et åbent sind. Brug alle dine medieovervågninger eller lav en simpel google-søgning. Sidder du i en mere anonym organisation, så læs kundehenvendelser og nyheder om hele markedet. Sæt dig derefter ned og definér tre områder, hvor I kan gøre det lidt bedre.

Når du har gennemgået alle disse trin, er du klar til at sparke efteråret i gang med et brag. Og husk så at komme ud i solen, ligegyldig om du har ferie eller ej. Du skal jo også kunne bidrage med et par røverhistorier til de hjemvendte kolleger over frokostordningen. – Vi ses til august.